Wednesday, July 6, 2011

زبان بسته ها

نفر اول: سیرک بدی نبود اما بخش انسانی و حرکات محیرالعقولش به بخش حیوانی می چربید از شیرو فیل و ببر و حلقه های آتشین خبری نبود یکی درمیان اسب های نژادهای مختلف ، شترها و الاغ ها می آمدند جولانی می دادند می چرخیدند می رقصیدند روی دوپا بلند می شدند شلاق می خوردند تشویق می شدند و بعد حالتی مثل تعظیم می کردند و به سرعت و با شادمانی صحنه را ترک می کردند بهار نمایش ها را دوست داشت می خندید و شادمان بود ولی وقتی مردک شلاقش را توی هوا تاب می داد و زوزه کشان به تن حیوانی می کوبید دستانم را فشارمی داد و می گفت از این کارش خوشم نیامد تا آخر هم حواسش بود که جای شلاق را روی تن زبان بسته ها پیدا کند ونشانم بدهد .


توی خانه برای آقای نفردوم گفتیم که شیرو پلنگی درکار نبود خندید و گفت عجب سیرک کم بضاعتی !


چندروز بعد کشف کردم که جامعه ی حمایت از حیوانات دراتریش استفاده از فیل و شیر و پلنگ و امثالهم را ممنوع کرده این بار وقتی این را گفتم نفردوم گفت اصلا خوشم نیامد مگر شتر و اسب و الاغ حیوان نبودند خندیدم و گفتم آن ها از روزازل کارشان شلاق خوردن و باربردن بوده گفت نه بابا این مال روستاهای ماست تازه آیا رقصیدن و پریدن و نمایش دادن به زورشلاق و به دنبالش جویدن یک حبه قند هم جزو وظایفشان است ؟ و آنوقت بهار هم دردلش باز شد و گفت که خیلی حیوانها طفلکی بوده اند که کتک می خورده اند برای خندیدن و خوشحال شدن دیگران .


از همه ی اینها گذشته اولین بار است که افراد زیادی را دراینجا می بینم که مطلقا گوشت نمی خورند هیچ مدلش را و فقط گیاه خوارند اما برخلاف افراد مشابهی که درایران دیده بودم دلیلشان سلامتی گیاه خواری یا داشتن رژیم لاغری نیست بلکه صریحا عنوان می کنند که چرا باید به خاطر ما حیوانات کشته شوند این یک عمل غیرانسانی است و ما برای حمایت ازحیوانات گوشت نمی خوریم  این حرف خیلی برایم تازگی دارد یادم می افتد  توی کتاب علوم ایرانی بهار اولین استفاده ی حیوانات مصرف گوشتشان عنوان شده ازاین طرزفکرتا آن یکی خیلی فاصله است  دارم تلاش می کنم خودم به تعادلی برسم آقای نفردوم می گوید غصه نخورآنقدرگوشت این روزها گران شده که خواهی نخواهی ازسبدغذای خانواده حذف می شود و بعد می خندد!

5 comments:

پریسا said...

باید بشینی پای صحبتهای روشی و درباره ی حقوق حیوانات بشنوی. من براش شامپو خریده بودم، نمی دونم از کجا فهمیده بود که شرکت تولید کننده برای آزمایش محصولاتشون از حیوانات استفاده میکنند، برای همین از شامپو استفاده نکرد. سیرک هایی هم که هر نوع حیوان توش باشه هم مورد تحریم است.

بیژن said...

والا گیاه خواری هم به نظر من یک جورهایی خوردن موجود زنده است. به نظرم خوردن گوشت به نوعی شامل گردونه بقا میشود. من خودم خودم را میزن به بیخیالی. حالا نمیدانم درست است یا غلط.سیرک را ولی دوست ندارم بخش حیواناتش را.جذابیتی ندارد برایم.

علي اكبر said...

گياهخواري كوچكترين تفاوتي با گوشتخواري ندارد
هر دو مورد كشتن موجود زنده است
منتهي آدمها همزاد پنداري بيشتري دارند با حيوانات

فقط فقط همين
..
.

Anonymous said...

.....

Anonymous said...

سیرک جالبتروقتی است که ضربه شلاق راروی تنمان حس می کنیم آنهم وقتی که دیگران باخنده نگاهمان می کنند